Świat na głowie

„Świat na głowie” to sceniczna gra wyobraźni, łącząca środki teatru dramatycznego, muzycznego i teatru tańca. Fabuła bazuje na wątkach zaczerpniętych z dramatów Williama Szekspira. Pojawiają się bohaterowie znani z „Hamleta”, „Romea i Julii”, „Burzy”, „Otella”, „Makbeta”, „Poskromienia złośnicy” oraz „Wesołych kumoszek z Windsoru” i „Snu nocy letniej”. Czarodziej Prospero gromadzi ich wszystkich w murach Elsynoru, gdzie powstaje jedyny w swoim rodzaju cyrk. Szekspirowskie postacie próbują odnaleźć się w innym niż dotychczas świecie beztroskiej zabawy, co nie zawsze jest proste, bo przecież ciągnie się za nimi cień dawnych grzechów i zbrodni...

Taka sztuka mogła się wziąć tylko z miłości do szekspirowskiego świata. Jest piękną zabawą. W teatr, wbrew pozorom. […] “Świat na głowie” pełen jest absurdalnego humoru i figlarnej zabawy. Z perspektywy widowni to przedstawienie “bez napinki”, na luzie, lekkie i przystępne, wyobrażam sobie jednak, jakim nakładem pracy okupiono ten efekt. […] Muzyka Kormoranów ma dokładnie tę samą lekkość, co reszta materii, z której Robert Urbański i Małgorzata Bulanda utkali swe cudo. […] Oglądając najnowsze przedstawienie Teatru Modrzejewskiej warto zwrócić uwagę na te baśniowe momenty, kiedy kostium wyrasta ponad swą funkcję  – zaczyna być wykorzystywany jako kluczowy rekwizyt lub element scenografii, np przemienia się w krwawiące serce Podszewki albo w morze, po którym płynie statek Desdemony… Pięknie to wszystko ktoś wymyślił.
                    Piotr Kanikowski, 24legnica.pl

 

Małgorzata Bulanda - scenograf i kostiumolog. Ma na swoim koncie ponad sto przedstawień na scenach polskich i zagranicznych. Jest współtwórczynią najbardziej znanych inscenizacji naszego Teatru, w którym pracuje od 1993 roku, oraz współautorką koncepcji „legnickiego” grania w zrujnowanych, nieteatralnych przestrzeniach. Zaprojektowała scenografię do telewizyjnych wersji legnickich spektakli: Ballady o Zakaczawiu, Wschodów i Zachodów Miasta, Made in Poland, Orkiestry. Pracowała z takimi reżyserami, jak m.in. Jacek Głomb, Przemysław Wojcieszek, duet PiK, Paweł Palcat, Paweł Kamza, Lech Raczak, Robert Talarczyk. Za swą twórczość otrzymała nagrody na ogólnopolskich konkursach i festiwalach, m.in. na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

Robert Urbański – dramatopisarz, tłumacz. Kierownik literacki i dramaturg Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Współpracował głównie z Jackiem Głombem, jak również z Lechem Raczakiem i Michałem Szcześniakiem. Jest laureatem nagród, m.in. w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, na festiwalu Teatroteka Fest, w zamkniętych konkursach Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (ostatnio za sztukę „Król w środku nocy”). Jego sztuka „Poddani” trafiła do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2014. Ma również na koncie scenariusz filmu Jacka Głomba „Operacja Dunaj” (2009, wraz z Jackiem Kondrackim), artykuły naukowe oraz monografię „Tartarorum gens brutalis. Trzynastowieczne najazdy mongolskie w historiografii polskiego średniowiecza na porównawczym tle piśmiennictwa łacińskiego antyku i wieków średnich” (Wydawnictwo IBL PAN 2007), a także przekłady, m.in. „Listów do rodziny, przyjaciół, wydawców” Franza Kafki (Wydawnictwo W.A.B. 2012).

Witold Jurewicz – choreograf, reżyser, performer, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi. Założyciel, dyrektor artystyczny i choreograf Teatru Tańca Alter. W latach 1992-2008 dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Autor programu nauczania tańca współczesnego i teorii ruchu, prowadzi kursy i warsztaty w całej Polsce i za granicą. Na scenach całej Polski stworzył ponad sto spektakli z takimi reżyserami, jak m.in. Giovanny Castellanos, Gabriel Gietzky, Paweł Kamza, Lech Raczak, Agata Duda-Gracz, Maciej Sobociński, Jacek Głomb, Ondrej Spišàk. Jest laureatem nagród m.in za choreografię do spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody” (reż. J. Głomb, 2015) w I Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Kormorany – undergroundowa grupa z Wrocławia, która rozpoczęła karierę na przełomie lat 80. i 90., grając koncerty-happeningi w osobliwych miejscach (m.in. bunkry i schrony), współpracując m.in. z grupą plastyczną Luxus i Pomarańczową Alternatywą. Od lat 90. komponują muzykę teatralną, którą najczęściej wykonują na żywo podczas przedstawień. Mają dziś na koncie kilkadziesiąt realizacji w teatrach całej Polski. Współpracowali m.in. z Piotrem Cieplakiem, Jackiem Głombem i duetem PiK. Legniccy widzowie znają ich muzykę m.in. do „Koriolana” (1998), „Hamleta” (2001/2018), „Portowej opowieści” (2004), „Otella” (2006).

Czas trwania: 75 min.

 

Pobierz streszczenie

scenariusz i dramaturgia: Robert Urbański

scenografia, kostiumy i dramaturgia: Małgorzata Bulanda

ruch sceniczny: Witold Jurewicz

wideo i zdjęcia: Karol Budrewicz

muzyka na żywo: Kormorany – Jacek Tuńczyk Fedorowicz, Piotr Blusmen Jankowski, Krzysztof Konik Konieczny, Marcin Witkowski

projekt i wykonanie marionetek: Małgorzata Matczuk

charakteryzacja: Weronika Olek

realizacja świateł: Łukasz Wojtas

Gertruda – Katarzyna Dworak

Klaudiusz – Rafał Cieluch

Hamlet –  Jakub Stefaniak

Lady Makbet – Ewa Galusińska

Falstaff / Pan Capuletti – Paweł Wolak

Poloniusz / Stary Hamlet-duch – Bogdan Grzeszczak

Prospero / Podszewka – Bartosz Bulanda

Laertes – Mateusz Krzyk

Petruchio / Romeo – Paweł Palcat

Pani Page – Gabriela Fabian

Pani Ford – Magda Biegańska

Katarzyna – Małgorzata Urbańska

Ariel – Magda Skiba

Ofelia – Małgorzata Pauka / Zuza Motorniuk

Puk / Julia – Aleksandra Listwan

Desdemona – Anita Poddębniak

inspicjent: Mariusz Sikorski