Opowieść, w której teatr jest jednym z najważniejszych bohaterów. Historia rodzeństwa, które po śmierci ojca dostaje się pod opiekę zimnego, fanatycznego pastora, łączy w sobie atmosferę baśni i sagi rodzinnej, horroru i komedii. Jest tu nostalgia, miłość, obraz rodzinnych więzi, wiara w triumf sprawiedliwości i potęgę sztuki. Od scen pełnych domowego ciepła przechodzi się do dramatycznych konfliktów, ukazując świat z perspektywy najbardziej wrażliwego obserwatora – dorastającego dziecka. Wszystkie sfery i znaczenia tego dzieła spaja metafora sceny. Bohaterowie "Fanny i Aleksandra" pracują w teatrze, bawią się w teatr, postrzegają świat jako teatr. Jest on dla nich naturalnym środowiskiem, azylem, miejscem, w którym wszystko, co dobre, jest możliwe, a wszystko, co złe, zostaje za progiem. Dlatego piękne wnętrze naszego teatru staje się fascynującą scenografią spektaklu. Akcja umiejscowiona jest w jego tajemniczych, niewidocznych na co dzień zakamarkach.



Mało jest w Polsce zespołów, które byłyby w stanie w tak wiarygodny sposób stworzyć tę bogatą, nieoczywistą panoramę, które byłyby w stanie nasycić ją takimi pokładami dobrej energii i prawdziwych międzyludzkich relacji. (Tomasz Domagała, blog domagalasiekultury.pl)

 

Zobacz trailer spektaklu

Gramy: 26, 27 i 28 kwietnia o 18.00
Scena Gadzickiego, Foyer, Hall Starego Ratusza

Bilety dostępne w kasie Teatru i online

 

 


 

 

 
W legnickiej inscenizacji reżyser zamierza zadać pytanie, czy można być bohaterem dziś, w „niebohaterskich czasach” i co to właściwie dla nas oznacza, skoro wskutek postępu cywilizacyjnego tracimy poczucie sprawczości, stajemy się bierni, zniechęceni, przytłoczeni. Idąc za wskazaniem samego Różewicza, który uznawał „Kartotekę” za dramat o świecie współczesnym, ewoluujący wraz z inscenizatorami i publicznością, reżyser świadomie nasyci swoją adaptację elementami dzisiejszej rzeczywistości, tak aby w swoim spektaklu opowiedzieć o everymanie XXI wieku.

 

Pomimo, że mechanizmy zachodzące w psychice działają dziś dokładnie tak samo, a stany umysłu nie zmieniły się jakoś szczególnie, można ten tekst bardzo łatwo popsuć. Można by go wręcz odczytać jako dziaderstwo i marudzenie boomera, bo tam są pułapki. Nowakowi udało się ich uniknąć. No i powstał niezły kawał teatru. (...)

Taką współczesną, świeżą i dzięki temu prawdziwą i wiarygodną "Kartotekę" można zobaczyć u Modrzejewskiej. (Michał Franczak, www.sensu.stricte.net)

 

 
Spektakl dyplomowy Maksymiliana Nowaka - studenta kierunku reżyseria Akademii Teatralnej.
Spektakl zrealizowany w koprodukcji i współfinansowany ze środków Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz Akademii Teatralnej w Warszawie ze środków własnych i środków Funduszu na Start MKiDN.
 

Gramy: 16, 17, 18 i 19 kwietnia o 11.00
19 i 20 kwietnia o 19.00 oraz 21 kwietnia o 18.00
Scena Gadzickiego


Bilety dostępne w kasie Teatru i online.

 

 

 

Od marca 2009 roku i porozumienia zawartego przez marszałka Dolnego Śląska z prezydentem Legnicy Teatr Modrzejewskiej stał się dolnośląską instytucją kultury samorządu wojewódzkiego współprowadzoną przez samorząd miasta. 

Przez ponad jedenaście lat działań udowodniliśmy, że ten formalny status, łączący w sobie charakter miejski i regionalny, potrafimy przełożyć na wymiar artystyczny. Jesteśmy teatrem, który jak żaden inny w całym województwie opowiada o Legnicy i Dolnym Śląsku, a czyni to nie tylko na rodzimej scenie, ale też w wielu mniejszych i większych miejscowościach regionu. Ponadto zaprasza do współpracy artystów z kraju i zagranicy, promując miasto i województwo, a wreszcie prowadzi długofalowe działania edukacyjne, wprowadzając w świat kultury dzieci, młodzież i seniorów.

Pobierz prezentację

 

Sen srebrny Salomeizwycięski spektakl Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa” (2023) oraz Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie (2023) – będzie kolejnym w dorobku Teatru Modrzejewskiej przedstawieniem telewizyjnym. Przeniesienia spektaklu na mały ekran dokona w czerwcu ekipa TVP Wrocław.

 

Sen srebrny Salomei to sztuka o szekspirowskim rozmachu, trzymająca w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty, pełna zwrotów akcji, zaludniona przez niezwykłe osobowości. Mimo że napisano ją prawie dwieście lat temu, jest dziś dla nas żywa, ekscytująca i angażująca emocjonalnie. Udowadnia nie tylko, że Słowacki „wielkim poetą był”, ale też znakomitym obserwatorem i wielkim artystą teatru.

To spektakl kreacji aktorskich! Magda Biegańska jako Salomea, Gabriela Fabian jako Księżniczka, grający Sawę Paweł Wolak i Bogdan Grzeszczak w roli Regimentarza zdobyli nagrody na ogólnopolskim festiwalu Konfrontacje Teatralne w Opolu. Role Gabrieli Fabian i Bogdana Grzeszczaka wymieniono wśród najważniejszych aktorskich osiągnięć ubiegłego sezonu w corocznej ankiecie miesięcznika "Teatr". Gabriela Fabian dzięki roli Księżniczki po raz trzeci znalazła się w "Subiektywnym spisie aktorów" Jacka Sieradzkiego, osiągając po raz drugi rangę "mistrzostwo". Rzeszowski Festiwal Arcydzieł nagrodził Magdalenę Biegańską za nieoczywiste piękno postaci Salomei, Mateusza Krzyka za poruszającą i dotkliwą w swej powściągliwości środków aktorskich rolę Semenki oraz reżysera Piotra Cieplaka za wydobycie przenikliwego dramatyzmu, o nieprzemijającej –niestety – aktualności.


Gramy 5 maja o godz. 19.00 na Scenie Gadzickiego
 Bilety dostępne w kasie Teatru oraz online